fredag 31. juli 2009

Pooja

For forste gang har jeg veart med paa en hindu-festival, og denne er kaldt Pooja. Den er kun for gifte kvinner saa annet enn aa observere fikk jeg bundet en gul traad med en flomst rund armleddet og en rod prikk i pannne (Har litt vanskeligheter med aa huske hva det var godt for, men tror jeg ble velsignet og jeg skulle faa et godt liv med kjaerlighet og gode studier). Det ble offret frukt og blomster til gudene, maten ble velsignet og de hadde laget en fasade av en gudinner som de henvendte seg til i de tredve minuttene sermonien holdt paa. Etter dette spiste vi den velsignede maten og det noen av rettene var sukker og ris blandet, ganske rar smak. Men godt :) Skulle egentlig spille fotball kamp etter dette, men Sakshi hadde en venn paa besok som bor i Nigeria for oyeblikket, saa vi skippet. Jeg maatte si hun hadde blitt syk av maten hun spiste og at jeg ikke ville rekke det pga Yoga (noe som viste seg aa stemme) saa det var ingen skole i dag :)
Tok en Auto (ogsaa kalt rikshaw, tuktuk) alene for forste gang i dag! Vertsmoren min, Anita, hadde fikset saan at han kjorte meg til og fra yoga, saa var ikke saa skummelt, men neste skritt er aa ta en random Auto. Da burde jeg laere Tamil forst saa jeg ikke blir lurt trill rundt, pluss at jeg maa forhandle om pris og forklare vei :p
Jeg hadde Erling over her om dagen, og han hjap meg med matte, saa jeg trodde proven skulle gaa bra, men jeg greide 1 av 4 sporsmaal (tror jeg) og det er ikke staa karakter engang :P Jaja, har provd aa forstaa litt for meg selv saa gaar sikkert bedre neste gang...har begynt aa like matte igjen, siden naar jeg sitter med det selv er det lettere aa forstaa enn i klasserommet :D Erling er forresten i en skole han ikke liker pga de snakker daarlig engelsk, men AFS folkene vill ikke la han skifte skole. Det er kjipt! Haaper for han sin skyld at AFS skifter mening...

En tema jeg har lyst til aa si noe om er arrangsjert ekteskap. Jeg ble nemlig litt overasket her om dagen da en paa skolen la ut om livet sitt og hennes planer. Hun hadde sagt klart ifra til foreldrene sine at hun ville vaere gjift innen hun var 25 aar, og at det er deres ansvar aa finne en passende mann til henne. Jeg har hort litt rundt etter dette og spurt om arrangsjert ekteskap fortsatt er vanlig og kommet frem til denne konklusjonen; det er fortsatt veldig vanlig i tradisjonelle familier, men som oftes liker jenta og gutten hverandre. De blir ntrodusert av foreldrene og kan si ja eller nei. I mer moderne familier er det mer uvanlig, men noen jenter onsker at foreldrene skal finne men til dem av forskjellige grunner. Noen grunner kan vaere at de vil ha barn tidig, redde for aa ikke finne en mann selv og at de tror familien kan finne den som er mest passende for deg. Jeg trodde for jeg dro at arrangsjert ekteskap var vanlig, men etter aa ha blitt kjent med folk her saa virker det saa rart aa tenke paa.
Naa er det ihverfall helg og jeg burde lese til forskjellige prover som kommer i august...Bortsett fra det saa skal jeg jogge med vertsfaren min sondag morgen og spise lonsj med familien. Deilig med helg <3

4 kommentarer:

  1. Lære å forhandle pris på tamil... ikkje så verst! Spennande, veldig fint å følge med her! klem

    SvarSlett
  2. Hei! Ville bare si at det er veldig gøy å lese i bloggen din! :) Virker som du opplever mye spennende. Matten går nok bedre etterhvert, lykke til! ^_^

    Katharina

    SvarSlett
  3. Det virker som du har det bra Hilde :) SKikkelig gøy å lese bloggen din! Jeg har alltid forestilt meg at arrangert ekteskap er en tvangsgreie. At foreldre finner en de liker også må datteren (eller sønnen) gifte seg med han/hun. Tror du at du kommer til å lære Tamil iløpet av året? Det hadde jo vært dritkult! Klem

    SvarSlett
  4. Takk :) Tror nok ikke jeg laerer bra tamil, men litt skal jeg vel faa til ;)

    SvarSlett