mandag 13. juli 2009




Denne helgen har det vaert orientering for AFS-studenter og vi dro til et veldig fint hotell! I tilegg til aa laere mer om India og dens kultur, spiste vi mer enn vi orket, tok kvelds og morgenbad og laerte aa spille cricket :)


I dag var min forste dag paa skolen, og jeg var veldig naervos! Laererne her ser ut til aa vaere sure og strenge, men noen av dem var faktisk ganske hyggelige. Det er veldig forvirrende i strten siden jeg maatte mote rektoren for aa velge fag, saa maatte bli fulg av Nikki (en jeg har blitt kjent med, men drar som utveksling til brasil 30.juli) overalt og det gikk 1 time for jeg kunne mote henne. Jeg valgte commers, economics, accounting, buisness maths. Saa har dette i tilegg til fransk og engelsk. Dagene har 9 skoletimer med fag i samme klasserom, en 10min pause og en 30min pause. Jeg ble headhuntet av en veldig flink student i klassen, saa sitter ved siden av henne og kan skrive av hennes notater hitill i aar. Det kommer jeg virkelig til aa trenge fordi fransk og engelsk er de eneste fagene jeg skjonner noe av saa langt. Men det gaar seg nok til ettersom jeg vender meg til den indiske aksenten og det enorme tempoet de snakker i. Tror at det blir nesten som aa ha ferie aa komme tilbake til norske skoler der du har saa mye mer fritid og frihet. Er litt usikker paa hvor vanskelig skolen blir siden elevene forteller meg at du ikke trenger forstaa noe som helst, men maa laere bokene utenatt! Heldigvis slipper jeg eksamnene de har denne uken, men burde begynne aa jobbe mot eksamnene i januar etter hvert :) Hihi


Jeg skal prove aa fortelle om hvordan jeg opfatter kulturen i Norge og India, forskjeller og likheter, men dette gjelder ikke hele India, bare det miljoet jeg har havnet i. Folk er veldig nysgjerrige og viser det ofte ved aa stirre i gat


ene, eller sporre hvem du er paa skolen. I norge ville folk tittet paa deg mer i smug og jeg opfatter nordmennsom mer indirekte. Dette gjelder absolutt ikke naar det gjelder kommunikasjon! Her liker de aa gaa rundt groten og unngaar aa gi deg ja eller nei som et svar. Det er som oftes ganske vanlig aa komme for sent til andre avtaler enn jobb og skole, ettersom trafikken her er forferdelig kaotisk. Ungdommen her er veldig forskjellig fra ungdommen jeg kjenner hjemme, men trodde forskjellen ville vaere storre! Jeg hadde forberedt meg paa aa komme til et tradisjonelt sted, men har havnet i en utradisjonell familie som er vel viten om vesten. Elevene paa skolen er alle sammen ganske rike og mer vestlige en de fleste andre, noe som gjor de likere veslig ungdom. Det er noen omraader jeg merker stor forskjell, spesielt forhold mellom gutter og jenter. Nikki som gaar i pararellklassen har hatt en kjaereste i 6 maanter, men de har aldri kysset eller noe saant, men tror det er annerledes naar folk starter paa college. De fleste jeg har mott saa langt virker ogsaa veldig glade i aa snakke. De snakker veldig hoyt og i munnen paa alle. Kan vaere litt slitsomt til tider, men er glad det er sann i steden for at de ikke snakker! :)


Dere som ikke greier aa kommentere, jeg vet ikke hvorfor, men kanskje man trenger gmail for aa komentere?

5 kommentarer:

  1. Halloens Hilde =)
    Det her høres jo bare kjempebra ut hittil.

    Kos deg masse!

    (vi hadde samme problemet med kommentarene på vår blogg... tror jeg lagde en "oppskrift" som funka bra for de som ikke har gmail. Skal lete og se hva jeg finner.)

    Ha en fortsatt strålandes dag

    Marit =)

    SvarSlett
  2. Hei... bare meg igjen...

    Skal vi se... etter en liten sjekkrunde, tror jeg det kanskje er sånn her.

    Hilde; du må antagelig endre på:
    - innstillinger
    - kommentarer
    - hvem kan kommentere?
    --> sett denne til "alle"

    Når du har gjort det, kan hvem som helst kommentere, enten som:
    - navn/nettadresse (trenger bare legge inn navn)
    - anonym

    Det går jo hvertfall an å prøve.

    M =)

    SvarSlett
  3. Hei Hilde,
    kjempespennande å følge med, og fine bilde!Du er heldigvis vant til å vere blant høgrøysta folk..:) klem

    SvarSlett
  4. Skikkelig gøy å følge med på hva som skjer i India:D Rart det der med å ha kjæreste i 6 måneder uten å ha kysset en gang. Men det er vel sånn de liker det:) klem

    SvarSlett
  5. Takk Marit :) Har fikset det naa!

    SvarSlett