mandag 28. september 2009

Dandia night again!


Det er 9 dager feiring her og det feires forsjellig overalt rundt om i India. Jeg ble med en familie for aa se hvordan de feirer i en stat og meningen var egentlig at jeg skulle ta el ogsaa. Jeg ankomm med rett rygg og mot, men etter faa menutter satt jeg maapende, beundrende med en knust selvtilitt. Aldri i livet at jeg kunne delta naar alle kunne trinnene og danset veldig bra og organisert rundt i en sirkel. Jeg skulle virkelig onske at jeg kunne danse som dem fordi det saa veldig artig ut og de imponerte meg saa sterkt! De to flinkeste maa tro jeg er en gal stalker som tok bilder av dem hele tiden! Men jeg begrenset meg til aa legge ut et av de to og de er de paa bildet under, med fargerike klaer. En gutt og en jente og de er til venstre paa bildet:
Jeg tror jeg har forelske meg i Inisk kultur. Ihvertfall noe av den. Alle er saa usjenerte og motagelge. Netsen alle danser selv om de ikke er veldig flinke, de bryr seg ikke om at de tradisjonelle draktene for dem til aa se rare ut og noen gaar rund og deler sotsake til alle og enhver. Gjestfriheten til folket forbauser meg ogsaa. Jeg har blitt invitert hit og dit uten at de som inviterer meg engang har mott meg.

Noen av danserne hadde ogsaa potter paa hodet eller sma hus med potter inni og danset uten at noe holdt pottene paa hodet. Deres balanse maa ha vaert veldig god!
Den familien som tok meg til dandia night, begynte aa snakke om arrangsjert og kjaerlighetsekteskap i bilen. Jeg ble overlumpet med et sporsmaal om hva jeg kunne tenke meg og jeg provde forsiktig aa forklare at i Norge er det nesten ingen arrangsjerte ektaskap og at det var utelukket i mitt tilfellet. De nikker og fortsetter med aa sporre om hvem jeg da kan tenk emeg aa gife meg med. Hehe, jeg forklarer at jeg ikke har tenkt mye over det. Jeg hadde lyst til aa si at livet mitt ikke handlet om ekteskap, men greide aa olde det inni meg. Jeg fikk en god beskrivelse over hvordan hans kone (som sitter ved siden av han) ble tvunget inn i ekteskapet fordi hun ikke ille gifte seg med han. Ingen viser noe tegn til at dette er rart men de tar del i samtalen og dette er tydligvis ikke saa uvanelig!

Litt tidligere paa dagen dro jeg til Antita (vertsmor) sin jobb og kom inn helt alene og alle snudde seg og stirret. Da folte jeg meg virkelig som et utskydd for jeg motte blikket til en dame jeg hadde mott for og hun laerte meg om hvordan og hvorfor denne poojaen paagikk. Det har seg slik at dette var dagen for aa tilbe innkomstkildene i livet ditt og de hadde da en prest som bablet sanskrit (sptaaket hindi stammer fra) og han gjorde en hel del ofringer av puffet ris, frukter osv til gudene.
Naa er det faa dager igjen til jeg skal til Goa :D Vi drar torsdag, men for den tid har jeg faatt streng beskjed av min vertsmor at eg maa laere meg aa si rette v skal ha til lonsj og middag paa hindi. Jeg faar blackout og husker ingen retter og blir veldig naervos. Men det er bare og fiske i hukommelsen fordi jeg MAA bestemme hva vi skal spise de neste dagene. Kan jo soke litt paa nette for aa friske opp hukommelsen :D

5 kommentarer:

  1. Du har rett i at i India er de ganske åpne og tar mot folk med åpne armer =) Men den stirringa, er noe jeg også har irritert meg over hver gang jeg drar til India, så du er ikke den eneste!
    Koselig at du skal til Goa! =D Har aldri vært der selv, bare sett stedet på filmer og sånn ;) Fortsett å oppdatere bloggen, det er spennenede å lese på den!
    - Harveen =)

    SvarSlett
  2. God tur til Goa, gle mej til å høyre korleis du he det der! klemm

    SvarSlett
  3. Takk, skal prove aa ta litt bilder og greier da! :D

    SvarSlett
  4. Så bra du liker kulturen!:) Ekteskapsgreier kan vel være litt sjokk ja...Kos deg masse videre:*

    SvarSlett
  5. Takk skal du ha, og ditto!! :D

    SvarSlett